Lägg rätt grund med ett integrerat affärssystem och skapa nödvändiga förutsättningar
för att kunna skala upp försäljningen.
För dig som vill utveckla din e-handel till en ny, högre och smartare nivå.
Lägg rätt grund med ett integrerat affärssystem och skapa nödvändiga förutsättningar för att kunna skala upp försäljningen.
Varför behövs ett affärssystem för e-handel?
Hanterar du många artiklar från olika leverantörer och upplever utmaningar med att smidigt få in artiklarna i både ekonomisystemet och i webbplattformen för berikning och publicering? Kan dina kunder enkelt och effektivt hitta rätt produktinformation och se lagersaldon i realtid i webbshoppen? Har din order-, lager- och leveranshantering förbättringspotential? Eller kanske upplever du utmaningar med att säkerställa betalning för samtliga order, som samtidigt ökar i volym? Det här är några av de områden som ofta skaver för e-handlare och som gör att de känner att de behöver ta nästa steg. Det naturliga steget är då att titta på ett nytt affärssystem (eller ERP-system som det också kallas) anpassat för e-handel.
Affärssystemets roll för framgångsrik e-handel
Med affärssystemet i grunden skapar du förutsättningarna för att kunna ge kunden en och samma upplevelse oavsett säljkanal. Ett affärssystem som är integrerat med e-handelsplattformen försörjer webbshoppen med den information som kunden behöver; allt ifrån prisinformation, kampanjer, lagersaldon och leveransstatus synkroniseras i realtid. Samtidigt optimeras hela verksamheten med hjälp av ett effektivare orderflöde, smidigare leverans- och logistikflöde och mer automatiserad bokföring.
Fördelar med affärssystemet
Fördelarna med ett integrerat affärssystem är många. E-handeln blir en naturlig del av företagets flöden och affärsprocesser och det gör att du slipper mycket av det manuella arbetet i flera olika system. Det gör i sin tur att du drar ner på hanteringskostnaderna och skapar ett effektivare arbetsflöde eftersom du sparar tid som istället kan läggas på att utveckla verksamheten, varumärket och att driva trafik till webbshoppen.
Kraven på e-handeln ökar allt mer vilket gör det viktigt att du som e-handlare har en skalbar lösning som kan följa med när utvecklingen går framåt. Genom att investera i en e-handelsplattform och ett affärssystem system som möter dina behov idag men som också är flexibelt för framtiden när verksamhet växer, så slipper du byta system när affärerna går som bäst.
Integrera affärssystemet
Med hjälp av rätt affärssystem och smidiga integrationer till närliggande system kan vi hjälpa dig att utveckla och förfina dina affärsprocesser så att du får tydligare rutiner, enklare administration och en stabil plattform, nu och för framtida tillväxt. Samtidigt skapar du mer flexibilitet att möta de nya förväntningarna hos kunderna.
Koppla ihop med din e-handelsplattform, webbshop och fysiska butiker
En av styrkorna med affärssystemet vi arbetar med, Microsoft Dynamics 365 Business Central, är möjligheten till smidiga integrationer. Genom att integrera affärssystemet till din e-handelsplattform (B2C och/eller B2B) och kassasystem för eventuella fysiska butiker, hänger ditt erbjudande samman i alla försäljningskanaler. Du använder samma information gällande artiklar, lagersaldo, kampanjer, kundunika priser och rabatter oavsett vart försäljningen sker, inom Sverige eller världen över. Alla transaktioner samlas i affärssystemet vilket dessutom kommer underlätta bokföringen betydligt.
Ett färdigpaketerat affärssystem för e-handlare
Sitter du i ett mindre affärssystem idag och letar efter nästa steg: en standardiserad komplett lösning att växa med? Då behöver du inte leta mer.
I vår paketerade affärssystemslösning för e-handlare hjälper vi dig att bygga en integration till någon av de etablerade e-handelsplattformarna. Webbintegrationen möjliggör smidigare underhåll av priser och kampanjer i affärssystemet, som i sin tur uppdaterar förändringarna i webbshoppen. Dessutom förs artiklarna per automatik över till din e-handelsplattform i samma skede som artikelkorten skapas upp i affärssystemet. Artiklarna finns sedan tillgängliga i e-handelsplattformen för berikning och publicering. Varje order som läggs i webben läses direkt in i affärssystemet och görs färdig för logistikflödet. Och därefter tar avstämningsflödet för betalningarna vid.
Nedan kan du läsa mer om våra anpassade lösningar och vilka delar som ingår.