fbpx
Start | Affärssystem för e-handel

För dig som vill utveckla din e-handel till en ny, högre och smartare nivå.

Lägg rätt grund med ett integrerat affärssystem och skapa nödvändiga förutsättningar
för att kunna skala upp försäljningen.

För dig som vill utveckla din e-handel till en ny, högre och smartare nivå.

Lägg rätt grund med ett integrerat affärssystem och skapa nödvändiga förutsättningar för att kunna skala upp försäljningen.

Varför behövs ett affärssystem för e-handel?

Hanterar du många artiklar från olika leverantörer och upplever utmaningar med att smidigt få in artiklarna i både ekonomisystemet och i webbplattformen för berikning och publicering? Kan dina kunder enkelt och effektivt hitta rätt produktinformation och se lagersaldon i realtid i webbshoppen? Har din order-, lager- och leveranshantering förbättringspotential? Eller kanske upplever du utmaningar med att säkerställa betalning för samtliga order, som samtidigt ökar i volym? Det här är några av de områden som ofta skaver för e-handlare och som gör att de känner att de behöver ta nästa steg. Det naturliga steget är då att titta på ett nytt affärssystem (eller ERP-system som det också kallas) anpassat för e-handel.

Affärssystemets roll för framgångsrik e-handel

Med affärssystemet i grunden skapar du förutsättningarna för att kunna ge kunden en och samma upplevelse oavsett säljkanal. Ett affärssystem som är integrerat med e-handelsplattformen försörjer webbshoppen med den information som kunden behöver; allt ifrån prisinformation, kampanjer, lagersaldon och leveransstatus synkroniseras i realtid. Samtidigt optimeras hela verksamheten med hjälp av ett effektivare orderflöde, smidigare leverans- och logistikflöde och mer automatiserad bokföring.

Fördelar med affärssystemet

Fördelarna med ett integrerat affärssystem är många. E-handeln blir en naturlig del av företagets flöden och affärsprocesser och det gör att du slipper mycket av det manuella arbetet i flera olika system. Det gör i sin tur att du drar ner på hanteringskostnaderna och skapar ett effektivare arbetsflöde eftersom du sparar tid som istället kan läggas på att utveckla verksamheten, varumärket och att driva trafik till webbshoppen.

Kraven på e-handeln ökar allt mer vilket gör det viktigt att du som e-handlare har en skalbar lösning som kan följa med när utvecklingen går framåt. Genom att investera i en e-handelsplattform och ett affärssystem system som möter dina behov idag men som också är flexibelt för framtiden när verksamhet växer, så slipper du byta system när affärerna går som bäst.

Integrera affärssystemet

Med hjälp av rätt affärssystem och smidiga integrationer till närliggande system kan vi hjälpa dig att utveckla och förfina dina affärsprocesser så att du får tydligare rutiner, enklare administration och en stabil plattform, nu och för framtida tillväxt. Samtidigt skapar du mer flexibilitet att möta de nya förväntningarna hos kunderna.

Koppla ihop med din e-handelsplattform, webbshop och fysiska butiker

En av styrkorna med affärssystemet vi arbetar med, Microsoft Dynamics 365 Business Central, är möjligheten till smidiga integrationer. Genom att integrera affärssystemet till din e-handelsplattform (B2C och/eller B2B) och kassasystem för eventuella fysiska butiker, hänger ditt erbjudande samman i alla försäljningskanaler. Du använder samma information gällande artiklar, lagersaldo, kampanjer, kundunika priser och rabatter oavsett vart försäljningen sker, inom Sverige eller världen över. Alla transaktioner samlas i affärssystemet vilket dessutom kommer underlätta bokföringen betydligt.

Ett färdigpaketerat affärssystem för e-handlare

Sitter du i ett mindre affärssystem idag och letar efter nästa steg: en standardiserad komplett lösning att växa med? Då behöver du inte leta mer.

I vår paketerade affärssystemslösning för e-handlare hjälper vi dig att bygga en integration till någon av de etablerade e-handelsplattformarna. Webbintegrationen möjliggör smidigare underhåll av priser och kampanjer i affärssystemet, som i sin tur uppdaterar förändringarna i webbshoppen. Dessutom förs artiklarna per automatik över till din e-handelsplattform i samma skede som artikelkorten skapas upp i affärssystemet. Artiklarna finns sedan tillgängliga i e-handelsplattformen för berikning och publicering. Varje order som läggs i webben läses direkt in i affärssystemet och görs färdig för logistikflödet. Och därefter tar avstämningsflödet för betalningarna vid.

Nedan kan du läsa mer om våra anpassade lösningar och vilka delar som ingår.

Affärssystem

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central är ett affärssystem för verksamhetsstyrning som hjälper dig att optimera verksamheten, koppla ihop och automatisera företagets affärsprocesser för bland annat ekonomi, inköp, orderhantering, lager och logistik. Det har med andra ord en massa utmärkta grundfunktioner men i kombination med våra anpassade appar och tilläggsmoduler nedan får du en komplett lösning för ditt e-handelsbolag som är rik på funktionalitet.

Integrerade e-handelssystem

En sömlös integration mellan affärssystemet och e-handelssystemet är a och o när det kommer till att skapa framgångsrika affärsprocesser. Vi samarbetar med flera av de etablerade e-handelsleverantörerna och e-handelsplattformarna och erbjuder både färdiga standardintegrationer och kundanpassade integrationer beroende på vilket e-handelssystem du använder. Hör av dig till oss om du vill veta mer om vilka vi kan integrera med. Nedan ser du ett urval.

 
 

Lösningsappar och moduler som ingår i vår paketerade lösning för e-handel:

Avstämning av betaltransaktioner

Anyware Payments

När verksamheten ökar i antalet order eller på fler marknader så ökar också antalet betaltransaktioner, och det uppstår ett behov av att pricka av varje levererad order. Anyware Payments förenklar massavstämning av betaltransaktioner i olika marknader och från en eller flera av de integrerade betalväxlarna som t.ex. Klarna & Adyen. Genom möjligheten att stämma av betalningstransaktionerna enligt 3 olika metoder blir Anyware Paymenst en långsiktig modul i det ekonomiska arbetet oavsett antalet marknader och antalet order.  

Produkthantering

Anyware Retail

Anyware Retail är en modul som hjälper dig att minska handpåläggningen genom att på ett enkelt och smidigt sätt läsa in artiklar till Business Central direkt från Excel. Och även om leverantörerna inkluderat fler artiklar än de som beställts i offerten så gör inte det något. Det är endast de artiklar som önskas som läses in. De rekommenderade priser som leverantörerna skickat med kan antingen användas rakt av, eller förfinas genom prisregler. Påfyllnad av lagervarorna sker genom ett enkelt planeringsförslag, vilket körs baserat på produktgrupp eller varumärke.

GDPR-hantering

NaviConnect GDPR

När affären riktar sig till konsument uppstår behovet, genom lag, att kunna söka upp kundhistorik och personuppgifter och tillhandahålla dessa på begäran. I de fallen då konsumenten önskar bli bortglömd skall detta också kunna genomföras så länge inte bortglömmandet strider mot lagar och regler.  

NaviConnect GDPR erbjuder en sökfunktion i kundtjänstformat som enkelt presenterar all information i affärssystemet gällande en given konsument.

Uppföljning & analys

NaviConnect BI

NaviConnect BI är byggt på Microsoft Power BI och är ett enkelt och bekvämt alternativ till de mer utbredda och större business intelligience-systemen. Dessutom finns färdiga kopplingar mot affärssystemet Business Central.

I NaviConnect BI levereras färdiga, standardiserade dashboards och rapporter för uppföljning av den ekonomiska delen kring e-handeln. Dessa inkluderar de mest förekommande KPI:erna och informationen som Business Central känner till.

Verktyg att komplettera med:

Mobilt kassasystem

Anyware POS

Sälj ni era artiklar i fysiska butiker, i pop-up eller på mässor kan ni behöva ett mobilt kassasystem. Oavsett var försäljningen sker uppdateras försäljningssiffror, lagersaldon, kunddata och transaktioner både i kassan och i affärssystemet. Dessutom finns stöd för flera olika betalningsmetoder, enklare kundklubbsregistrering samt möjlighet att lägga till ett Omni Cloud för att underlätta en sömlös upplevelse mellan fysisk butik och e-handeln.

Analysverktyg

Jet Analytics

Samla all din data på ett ställe så att alla i organisationen snabbt och enkelt kan analysera i Excel, Power BI och på webben utan att behöva förstå den underliggande datastrukturen. Upplev fördelarna med ett förkonfigurerat datalager, färdiga kuber och rapportmallar som är gjorda för att fungera med Microsoft Dynamics NAV och Dynamics 365 Business Central.

B2B webbshop

Colect B2B Webshop

Gör dina produkter mer tillgängliga och gör det möjligt för dina återförsäljare att lägga order när som helst. Colect B2B webbshop är en e-handelsplattform eller återförsäljarportal som används av leverantörer för att erbjuda sina B2B-kunder en slags självbetjäningsportal.

Några av de lagersystem, transportadministrationssystem och kassasystem som vi kan integrera med Dynamics 365 Business Central i denna lösning:

 
 

ERP-system

Microsoft Gold Partner – ERP-system & Affärssystem

NaviPro är en certifierad Microsoft Gold Partner inom ERP-system och affärssystem. Gold Partner är Microsofts högsta kompetensnivå för återförsäljare och innebär att vi behöver uppfylla särskilda kompetenskrav varje år för att behålla certifieringen. Det gör att du kan lita på att vi, som din partner, har den erfarenhet och kompetens som krävs för ett lyckat affärssystemsprojekt. Och med Microsofts styrka i ryggen kan du vara säker på att det finns resurser för att se till att affärssystemet även i framtiden kommer att ligga i framkant av IT-utvecklingen.

Nyfiken och vill veta mer? Hör av dig så bokar vi en kaffepaus – digitalt eller fysiskt.

Fyll i kontaktformuläret nedan.