Våga klaga på oss IT-leverantörer!

[av_breadcrumbs]

Kaffekopp,support,2015-12-10 17

Våga klaga på oss IT-leverantörer!

Efter 30 år i IT branschen börjar man bli van vid det mesta, vad gäller kommunikation mellan kund och leverantör.

Jag har haft förmånen att jobba på olika företag och med olika affärssystem såsom, Scala, Microsoft AX, IFS Application, SAP, Hogia och nu senast Microsoft NAV. Under dessa år jag mött och möter kunder har mitt ledord varit “Vi jobbar för kunden”. Inte allt för sällan har jag träffat kunder som varit irriterade på leveranser, utbildning, förståelse för vad kunden vill ha etc. etc. Ofta grundar sig detta i att man inte vågar möta kunden utan man gömmer sig bakom tangentbord och telefon, och ibland är man helt tyst!

Klarspråk

Tystnaden är nog det mest irriterande kan jag tänka mig, detta kan jag ju lätt relatera till då man som konsument ibland har klagat på något, till exempel när man har bott på ett hotell och personalen inte hörsammat mig som kund.

Tystnaden bidrar också till tystnad från kunden, och detta är den farligaste delen i ett förhållande kund/leverantör. Ibland så får man från kunden veta att nu har vi bytt leverantör och detta på grund av er tystnad, och då är ju det för sent att åtgärda det som kunden “ropat om”. Detta på grund av att man som leverantör inte vågat ta tag i kundens frågeställningar eller problem.

Jag uppmanar mina kunder att klaga, våga säga att nu är vi inte nöjda, en kund som gör detta ska hörsammas och få hjälp omgående. Alla som jobbar med kundrelationer borde göra detsamma, men som sagt allt för ofta så är det, det motsatta, jag har t.o.m jobbat på företag som anser att det är mer viktigt att vara inåtvänd än utåtvänd, alltså se till att det funkar hos oss, men inte hos kunden!

Så våga klaga! Men våga också ge feedback på positiva saker, för detta stärker också relationen mellan kund och leverantör. 

 

“… Jag ska inte sticka under stol med att det var lite stökigt i början men jag är helt säker på att utan vårt nya affärssystem hade vi aldrig varit där vi är idag.” – Niclaes Wijk, CEO på Sport Design Sweden

 

På vår hemsida så har vi ett antal referenser som inte bara ger oss lovord, utan vågar berätta  sanningen om hur t.ex. det var i början av deras IT Projekt.

Klicka här för att titta närmare på våra referens case.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar