FOKUS MODEBRANSCHEN
Vikten av den digitala och fysiska närvaron för modebranschen
18 MARS, 2019
Online försäljningen växer inom modebranschen
Företagen inom modebranschen inser vikten av att ha en digital närvaro. Det visar undersökningen till vår rapport – Svensk modeindustri 2019. En växande del av försäljningen sker online inom modebranschen. Det som för några år sedan var en spännande jungfrulik mark och samtidigt ett dyrt logistiskt bekymmer ses idag som en självklarhet. De flesta företagen vi talat med menar att digitaliseringsresan har gått förhållandevis bra och pekar på vikten av att ligga i framkant digital. Det är viktigt att marknadsföring och försäljning kan ske digitalt och därför väljer också företagen affärssystem som är konstruerade för att kunna hantera både e-handel och handel i fysisk butik.
Ny teknik skapar fler plattformar
Men även de etablerade e-handelslösningarna har fått konkurrens. Butiksytorna flyttar inte bara in på webbsidorna utan även in i din telefons appar. Vi kommer att få se allt fler affärsmodeller där kunderna leasar plagg och framåtsinnade företag försöker i appar efterlikna ett “Tinderbeteende” där du som konsument kan swipa dig fram till det du finner attraktivt. Även begagnatmarknaden är på frammarsch här, vilket går i takt med visionen om det hållbara modet.
Vill du se fler resultat av vår undersökning och ta del av hela rapporten?
Ladda gärna ner rapporten genom att klicka på knappen nedan.
Prenumerera på våra artiklar:
Välj en eller flera kategorier nedan.
Kunder berättar: