fbpx
Start | Urbanista väljer NaviPro och Business Central Cloud för att effektivisera sin verksamhet

5 September, 2024

Om Urbanista

Innovativa ljudprodukter för en modern livsstil

Urbanista är ett globalt varumärke som erbjuder stilrena och prisvärda lifestyle- och ljudprodukter. Företaget fokuserar på att skapa innovativa lösningar som passar en modern, urban livsstil. Ett av deras unika erbjudanden är ljudprodukter med Powerfoyle solceller, som inte bara bidrar till miljön utan också möjliggör för användare att njuta av sina produkter utan att behöva ladda dem på traditionellt vis. Urbanista är ständigt närvarande över hela världen, och deras produkter är designade för att både sticka ut och integreras sömlöst i den urbana miljön.

Urbanistas utmaningar och behov

När Urbanista befann sig i processen att bli en självständig enhet stod de inför behovet av ett nytt affärssystem som kunde stödja deras specifika krav och förenkla övergången från deras tidigare affärssystem, NAV. Enligt Marius Sandberg, Head of Finance på Urbanista, var det viktigt att hitta ett system som kunde likna deras tidigare affärssystem, men också erbjuda en plattform för framtida tillväxt och effektivisering.

”Vi behövde ett affärssystem som kunde leverera våra specifika krav och som liknade lösningen som vi tidigare använt. Dynamics 365 Business Central Cloud blev det självklara valet för oss eftersom systemet är byggt på liknande plattform och kan anpassas så att vi på Urbanista kan jobba på ett så effektivt sätt som möjligt med våra sammarbetspartners ute i resten av världen. Business Central Cloud erbjöd också automatiseringar som underlättar arbetet dag till dag och minskar risken för fel.”

Valet av NaviPro som affärssystemspartner

Urbanista valde NaviPro som sin affärssystemspartner baserat på rekommendationer och vår förmåga att leverera inom en snäv tidsram. Eftersom Urbanista behövde implementera det nya affärssystemet på max 2 månader, var det avgörande att ha en partner som kunde erbjuda expertis och snabba leveranser.

”Vi fick starka rekommendationer om NaviPro, som kunde leverera kompetensen och hade ett team redo att lägga in en extra växel för att leverera det nya affärssystemet på kort tid,” säger Sandberg.

Genomförandet av projektet

På NaviPro arbetade vi nära Urbanista för att säkerställa att övergången till Dynamics 365 Business Central gick så smidigt som möjligt. För att maximera effektiviteten och funktionaliteten hos Business Central valde Urbanista att komplettera lösningen med vår egenutvecklade applikation Anyware Finance, som är byggd för att underlätta ekonomirapporteringen. Vi implementerade också integrationer med 3PL-lösningen från Postnord, Continia Document Capture för automatisering av dokumenthantering och e-handelsplattformen Shopify. Tillsammans ger detta Urbanista en solid plattform för att hantera sin globala verksamhet på ett effektivt sätt.

”Hela teamet på NaviPro har stor kunskap om både Business Central och alla kringliggande delar som är viktigt när man byter affärssystem. Det innebar att hela affärssystembytet kunde optimeras samtidigt som det utfördes på rekordtid. Det hade inte varit möjligt om utvecklingsteamet inte haft så djup förståelse och viljan att göra det där lilla extra. NaviPro föreslog lösningar som de hade stött på tidigare och som vi kunde implementera direkt. Vi lyckades genomföra arbetet på 1-2 månader, vilket normalt sett skulle ta minst 6 månader,”  avslutar Sandberg.

Effekter och förbättringar

Trots att affärssystemet är nytt, har Urbanista redan sett flera positiva effekter. På grund av den pressade tidsplanen implementerades vissa standardlösningar initialt, men båda parter var överens om att det viktigaste var att få systemet på plats först. Nu fortsätter utvecklingsarbetet tillsammans med Urbanista för att genomföra de sista anpassningarna och förbättra affärsystemet ytterligare.

”Det har varit ett nöje att driva detta projekt tillsammans med teamen från NaviPro och Urbanista. Vårt gemensamma fokus på täta avstämningar, transparent dialog och tydliga kravställningar har varit avgörande för projektets framgång. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla lösningen för att säkerställa att affärssystemet uppfyller alla Urbanistas framtida behov.”

Framtida möjligheter

Med det nya affärssystemet ser Urbanista stora möjligheter att effektivisera och förbättra sina affärsprocesser. Genom att använda data från olika delar av verksamheten kan Urbanista bättre följa upp och optimera sitt arbete. Automatisering av bokningar, betalningar och lagerhantering kommer också frigöra tid och resurser som kan användas för att fokusera mer på strategiska områden.

Madden Analytics

NaviPro inleder samarbete med Madden Analytics och lanserar integrationsapp för Dynamics 365 Business Central

This will close in 0 seconds