fbpx
Start | Busnel investerar i modernt affärssystem för att driva global expansion och förbättra effektiviteten

19 Juni, 2024

Om Busnel

Klassiska stickade plagg av högsta kvalitet

Monsieur och Madame Busnel startade Busnel redan 1920 i Rohan (Bretagne) och satsade på hög kvalitet och 100 procent ull från start. Fortfarande tillverkas samtliga plagg i samma fabrik i Dinan (också i Bretagne) som då. Busnel är känt för deras tidlösa ullkavajer och koftor, ofta prydda med de karakteristiska gyllene ankarknapparna. Sedan 2010 ägs Busnel av Louise Falkenberg som vårdar, men också varsamt sätter en ny prägel på varumärket. Falkenberg har en livslång koppling till Busnel då hennes mor ägde den svenska agenturen för varumärket och gjorde Skandinavien till Busnels största marknad 1970–2000. Idag expanderar Busnel både på etablerade marknader och internationellt inom lyxsegmentet för stickade kläder, alltjämt med fokus på hantverk och kvalitet.

Utmaningar och behov

För att möta utmaningarna med företagets tillväxt och internationella expansion har Busnel bestämt sig för att investera i ett nytt affärssystem. Beslutet att göra det beror på de ökade kraven på skalbarhet, effektivisering av processer, förbättrad lagerhantering, dataintegration och global efterlevnad. Nedan kan du läsa mer om vad det innebär för Busnel.

Skalbarhet och tillväxt
Busnel har expanderat kraftigt och behövde ett affärssystem som kan hantera den ökade komplexiteten i verksamheten. Det tidigare systemet var inte tillräckligt skalbart för att stödja företagets växande behov och internationella expansion.

Effektivisering av processer
För att bibehålla konkurrenskraft och effektivitet behövde Busnel ett system som kan integrera och automatisera flera affärsprocesser, från produktion och lagerhantering till försäljning och kundservice. Ett modernt affärssystem minskar manuellt arbete och ökar produktiviteten.

Förbättrad lagerhantering
Med en stor produktportfölj är effektiv lagerhantering avgörande för Busnel. Det nya affärssystemet erbjuder avancerade funktioner för realtidsspårning av lager, optimerad lagerhållning och minskad risk för överlager eller lagerbrist.

Dataintegration och analys
Busnel behövde hantera stora mängder data från olika källor. Det nya affärssystemet underlättar integrationen av data och tillhandahåller kraftfulla analysverktyg för att stödja beslutsfattande och strategisk planering.

Global efterlevnad och rapportering
Med verksamhet på flera internationella marknader behövde Busnel ett system som kan säkerställa efterlevnad av olika regelverk och underlätta komplex finansiell rapportering.

Genom att investera i ett nytt affärssystem strävar Busnel efter att skapa en solid teknisk grund för fortsatt tillväxt och innovation, samtidigt som de bibehåller sin höga standard för kvalitet och kundnöjdhet. Det nya systemet förväntas inte bara hjälpa till att lösa de befintliga utmaningarna utan också möjliggöra framtida förbättringar och expansion.

Busnels val av affärssystem och partner

Busnel valde Dynamics 365 Business Central i kombination med branschlösningen Anyware Retail som affärssystem. Anyware Retail är vår egenutvecklade add-on app för Business Central anpassad för att underlätta produkthanteringen, förenkla inköpsprocessen och ge stöd för påfyllnad och uppföljning av säsongsbaserade produkter. Att hela lösningen är molnbaserad, skalbar, flexibel och kan anpassas efter Busnels föränderliga behov var särskilt viktigt för att kunna stötta den internationella expansionen och ökade verksamhetsomfattningen. Men det finns fler avgörande faktorer som ligger bakom valet av affärssystem, berättar Peter Bergkrantz, COO på Busnel:

”Med det nya systemet får vi en heltäckande lösning för våra behov. Dynamics 365 Business Central erbjuder oss omfattande funktionalitet som inkluderar allt från ekonomihantering och inköp till försäljning och lagerstyrning. Tillsammans med Anyware Retail får vi dessutom specifika funktioner anpassade för retail som kommer underlätta butiks- och e-handelsverksamheten. Business Central är ju också känt för sin användarvänlighet och smidiga integrationer med övriga Microsoft-produkter vilket vi tror kommer kunna bidra till förbättrad effektivitet och användaracceptans från våra medarbetare när vi går in i ett nytt system.”

När det kom till att välja partner för implementeringen av affärssystemet valde Busnel NaviPro. Peter förklarar valet:

”NaviPro har omfattande erfarenhet av att implementera Dynamics 365 Business Central, och i kombination med deras lösning Anyware Retail var det ett enkelt val. Deras expertis och tidigare framgångsrika projekt var avgörande faktor samt att jag hade egen erfarenhet av NaviPro från ett tidigare bolag jag jobbat med. De visade en förståelse för våra specifika behov och kunde erbjuda anpassade lösningar för att möta våra krav.”

F.v. Johann Runemark, Försäljningschef NaviPro & Peter Bergkrantz, COO på Busnel.

Integrationer

I samband med implementeringen av Dynamics 365 Business Central och Anyware Retail görs även integrationer till Ongoing WMS (3PL) och webbplattformen Shopify för att möjliggöra ett sömlöst informationsflöde. Dessa integrationer kommer att ha flera positiva effekter på effektiviteten och samordningen mellan olika processer berättar Peter:

”Integrationerna med 3PL och webbplattformen hjälper oss förbättra orderhanteringen och leveransprecisionen eftersom orderinformationen automatiskt överförs från webbshoppen till logistikleverantören. Vi får realtidsuppdateringar om lagerstatus och mer centraliserad data vilket ger oss bättre lagerkontroll så att vi undviker överförsäljning eller brister.”

Framtida möjligheter och affärsstrategier

Den strategiska investeringen i Dynamics 365 Business Central och Anyware Retail kommer att omforma Busnels affärsstrategier, öppna nya vägar för tillväxt och stärka deras konkurrenskraft. Genom att satsa på en mer datadriven och kundcentrerad approach kommer Busnel nu kunna fokusera mer på att förbättra kundupplevelsen, optimera sina operationella processer och vidga sina horisonter till nya marknader.

Med starkare tekniska lösningar som stöder deras amibitioner och strategiska mål, är Busnel väl rustade för framtiden. Tillgången till kraftfulla verktyg och bättre datainsikter gör att Busnel snart är redo att fortsätta sin framgångsrika resa mot tillväxt och innovation.

”Vi är övertygade om att denna satsning kommer att ge oss de verktyg vi behöver för att fatta mer informerade beslut och öka vår effektivitet.”

This will close in 0 seconds